Otrzymałem PIT-11 w roku 2023/2024 – co dalej
Co zrobić po otrzymaniu PIT-11 od swojego pracodawcy?
Pracownik, który otrzymał PIT-11 powinien na jego podstawie uzupełnić swoje rozliczenie roczne wypełniając formularz PIT-36 lub PIT-37. Podane na PIT-11 kwoty należy przenieść w odpowiadające im miejsca na rozliczeniu rocznym.
Przykładowo:
Kwotę widoczną w PIT-11 w polu 30 “koszty uzyskania przychodów” przepisujemy do formularza PIT-36 do pola 53 o tej samej nazwie
Jednak wcześniej każdy kto otrzymał PIT-11 powinien sprawdzić jego poprawność oraz upewnić się, że wszystkie dane są poprawne, porównać je z innymi dokumentami m.in. umową o pracę lub potwierdzeniami otrzymanych wynagrodzeń.
Jeśli otrzymaliśmy kilka PIT-11, to wartości z tych samych pól naszych wszystkich PIT-11 sumujemy i taki wynik wpisujemy w odpowiednie miejsca na formularzu rozliczenia rocznego.
Do urzędu skarbowego wysyłamy tylko uzupełnione rozliczenie PIT-37, natomiast PIT 11 powinniśmy przechowywać do 5 lat od jego rozliczenia.
Co w przypadku braku PIT-11
PIT-11 jest dokumentem niezbędnym do prawidłowego rozliczenia podatkowego. Jednak może się zdarzyć, że pracodawca nie dostarczy nam PIT-11 – co możemy zrobić w takiej sytuacji:
- kontakt ze swoim pracodawcą – zapytaj o termin dostarczenia PIT-11 oraz potwierdź swoje dane adresowe
- wysłanie oficjalnego ponaglenia listem poleconym do pracodawcy
- zgłoszenie do urzędu skarbowego – wniosek o udostępnienie informacji podatkowej można zgłosić do urzędu skarbowego, informując o problemie z uzyskaniem PIT-11 od pracodawcy
- jeśli wszystkie inne drogi uzyskania PIT-11 zawiodły, można wypełnić zeznanie podatkowe samodzielnie na podstawie dokumentów takich jak: umowa o pracę, przelewy z wynagrodzeniami oraz informacje o odprowadzanych składkach.
Co zrobić po otrzymaniu PIT-11a
Podobnie, jak PIT-11, jest to informacja o uzyskanych dochodach, jednak PIT-11a przeznaczony jest dla osób, które otrzymują renty i emerytury wypłacane z KRUS czy ZUS.
Na dokumencie wykazywane są uzyskane dochody, zaliczki na podatek dochodowy oraz potrącone składki zdrowotne. Jeżeli emeryt nie otrzymuje żadnych innych dochodów to nie musi składać swojego PIT w urzędzie skarbowym, gdyż zrobił to już za niego ZUS lub KRUS.
Emeryt ma również możliwość przekazania 1,5 % swojego podatku na organizację pożytku publicznego (OPP), może to zrobić na odpowiednim formularzu – PIT-OP.
Sprawdź jak wypełnić PIT-OP.
To również Cię zainteresuje: